Tuesday, September 8, 2009

3 . ASPEK EKONOMI

BIDANG pertanian , ternakan , aquakultur serta perniagaan gerai dan bengkel adalah teras kepada kegiatan ekonomi penduduk di Kg Tengah , Gemencheh .

Walaupun sebahagiannya ada yang bekerja kerajaan dan swasta sebagai punca pendapatan , tetapi bidang ekonomi lain saperti mengusahakan tanaman kelapa sawit seluas 200 ekar / hektar , getah 150 ekar . hektar dan tanaman kontan di atas tanah sawah terbiar seluas 150 ekat / hektar .

Usaha ini bukan setakat mampu menjana pulangan lumayan kepada penduduk , malahan Encik Ahmad Sudin telah terpilih sebagai Johan Peladang Jaya peringkat negeri , tiga tahun berturut-turut iaitu pada 1994 , 1995 dan 1996.
Ternakan kambing boer penduduk kampung

Secara purata , pendapatan setiap isi rumah di Kg Tengah ialah kira-kira RM 1,200 sebulan dan pendapatan itu dikira memadai dengan keadaan sosial dan ekonomi setempat yang sedang pesat membangun .

Terdapat sebanyak 70 ekor ternakan lembu daging , 250 ekor ternakan kambing boer dan bebiri serta 6 ekor lembu susu diternak oleh penduduk kampung ini .

Projek ini diusahakan oleh Encik Azman Musa , 43 , dikawasan milik keluarga beliau .

Selain itu , sebanyak 6 buah kolam ikan air tawar yang menternak ikan talapia merah sedang beroporasi dan menghasilkan pulangan yang baik kepada pengusahanya .

Saorang penduduk sedang memberi makan kambing di kebunnya


Ternakan ayam kampung

Sebahagian tanah yang diusahakan dengan projek pertanian
Seluas 20 ekar atau 8.16 hektar tanah terbiar telah diusahakan oleh penduduk untuk sayuran-sayuran , pisang , tebu dan belimbing .
Tanah wakaf kubur yang sebahagian besarnya terbiar kosong juga telah diusahakan oleh penduduk kampung untuk tanaman keperluan mereka saperti ubi kayu , cili api , serai dan juga tanaman herba yang lain .
Jabatan Pertanian Tampin sentiasa memberi tunjuk ajar dan bantuan teknikal kepada penduduk dalam mengembangkan usaha mereka itu .



No comments:

Post a Comment